ADSENSE

Tuesday 8 May 2018

PENGALAMAN BERSALIN NORMAL DAN PEMBEDAHAN CZER / OPERATE

Allahu..
Jika diingat kembali kenangan itu...huhuhu

Masa bersalin anak pertama, saya kene induce sebab kencing manis semasa mengandung... Masa week 38, saya warded.. Pagi doktor induce, sampai la tengah hari tak de kesan... Akhirnya doktor induce lagi sekali.. Baru la ada rasa sakit nak bersalin...

Sakit yang pelik dan tak boleh tahan.. Doktor datang check jalan dan buka 4 cm... Then air ketuban pecah...rasa panas jeee...Terus gi dewan bersalin... Tapi rasa sakit yang tak tertanggung, saya request czer...Sebab ya la kan..ini anak #IVF...

Jadi nye terus emergency czer. Bila emergency ni, faham2 saja la bilik OT penuh... kene tunggu... Time ni tuhan je tau...sakit kontraction tu kuat sgt... Mintak ubat, memang doktor tak bagi.. Tunggu czer je katanya...

Dekat sejam lebih tunggu, akhirnya masuk juga bilik OT... Cucuk je epidural, semua sakit tu hilang..Alhamdulillah..lega yang teramat...Czer anak pertama ni lancar je...Sekejap je dah dengar baby nangis...

Anak yang kedua pon czer juga.. Baby besar dan air ketuban lebih..Tapi pengalaman czer yang kedua ni ngeri skit...Kene forcep sebab baby duk atas sangat...Lebam dekat pipi baby..Lepas tu ada tumpah darah...Rasa takut nye hanya Tuhan je yang tahu..

Masa tempoh berpantang pon, ada jahitan terbuka skit..Sakit berdenyut tak boleh tidur..Untuk sembuh pon, ambik masa yang lama skit... Pengalaman ni la yang buat saya takut untuk hamil lagi.. Rasa cukup la sepasang zuriat yang Allah dah bagi ni...Syukur sangat dah..

No comments:

Post a Comment

PERDANA MENTERI MALAYSIA TUN DOKTOR MAHATHIR MOHAMAD

Selamat pagi.. Harini saya saja nak kongsi pengalam saya berjumpa PM kita..Saya sebenarnya hanya sekali jumpe Tun dalam hidup saya. Masa t...